tisdag 12 juli 2011

Larm

Vi velade hit och dit i några år men till slut bestämde vi oss för att skaffa larm från en av de stora vaktbolagen. Det var i samma veva som en pyroman härjade i Örebro så jag tyckte av det var bra om vi skaffade larm.

Vet inte riktigt hur jag tänkte just då för pyromaner brukar inte göra inbrott eller ens öppna dörrar utan bara tända på heller hur? men på något sätt kände jag mig tryggare. För tänk om han stod utanför oss och hade glömt tändstickorna eller tändvätskan och behövde bryta upp altandörren?! Då är det bra med larm mot pyromaner!

I början vaknade jag på nätterna och låg och lyssnade efter konstiga ljud och det vet ju alla att om man lyssnar väldigt intensivt mitt i natten så låter de mest triviala ljud konstigt! Så jag kunde ligga där och jaga upp mig och sedan, via fjärrkontrollen som låg på nattduksbordet, sätta på larmet. Vårat larm går heller inte att "slå på" ljudlöst utan det piper ganska högt 3-4 ggr innan det går igång. Efter två pip vaknade Mattias och satt sig upp i sängen med håret på ända och sa  hetsigt "vad var det? är det inbrott?" och jag fick ligga bredvid och pipa "förlåt, jag slog bara på larmet". Detta hände ett antal ggr och till slut blev batterierna i fjärrkontrollen dåliga så det gick bara att slå på larmet men inte stänga av. Så på morgonen tryckte jag på "stäng av" knappen, hörde ett pip från centralenheten och smög mig ner i köket först av alla för att börja med frukosten och TADA! IIIIIIIIIIIIIIIIIIII, larmet gick igång!!! Det tjuter så högt så det känns som hjärnan håller på att lossna, det liksom fortplantar sig och ger eko inne i huvudet. Samtidigt som man har detta tjutande i öronen måste man ha sinnesnärvaro att ta sig fram till knapparna och trycka in koden som man knappt kommer ihåg eftersom man precis vaknat och har svårt att tänka klart. Sedan när man väl fått av larmet och väckt upp hela familjen så ringer telefonen som så klart inte är där den borde vara utan man får springa runt och leta innan man till slut hittar den under soffan eller i badkaret och när man flåsande svarar och hör vaktbolaget i luren får säga "förlåt, det var inte meningen"... Det enda positiva är att man vaknar till ordentligt och dessutom hela familjen samtidigt!

Vi har haft inbrott i garaget, men det tog säkert en månad innan vi upptäckte det. Tjuvarna hade varit ute efter grannens motorcykel men fick inte igång den så de tog bensinen som vi har till gräsklipparen som stod bakom garaget. När de tog den så fick de se att vårat garagefönster stod öppet (eller öppet och öppet..hmm...det fanns inget fönster alls) så de klättrade in och tog en borrmaskin och en bag-in box vin. Det fanns också en hel platta med starköl men det var visst inte intressant, utan de föredrog vinet (enklare att ta med sig på en motorcykel kanske? eller så var de lite fiiiina i kanten) För att få med sig allt så tog de även en väska och en slang som satt på kompressorn för att kunna slanga bensin om det skulle ta slut igen.

Detta är det enda inbrott/stöld vi haft, inga stulna cyklar eller bilar eller ens försök till bilinbrott och det känns tryggt. Dessutom var ju inbrottet inte planerat utan mera "tillfället gör tjuven". Men jag blev lite småirriterad när Mattias inte hittade bensinen till gräsklipparen och bara gick omkring och tjatade om denna dunk! Jag suckade och skakade på huvudet, himlade med ögonen och sa "men du måste ju ha ställt den någon annanstans! som om någon skulle stjäla lite bensin!"...oj vad fel jag hade.

Det roliga med larm kopplat till vaktbolag är att de ringer när det är dags att byta batterier i brandvarnaren! Det är inte så att de ringer samma dag utan först efter en vecka. Då har brandvarnaren pipit en ggr i timmen och man håller på att bli tokig (för man glömmer varje gång man är i affären att köpa nya och om man ändå kommer ihåg så tycker man att det är för dyrt och tänker "jag köper det på jobbet imorgon istället" och så glömmer man bort det igen) Efter en vecka med glömska så ringer telefonen "hej det var från vaktbolaget, det är dags att byta batterier i eran brandvarnare" NÄMEN! är det sant?! det hade jag ingen aniiiiiiiing om! Om man då ändå inte byter så blir man sms-bombad och DÅ kommer man ihåg det! Varför inte skicka ett sms redan första dagen?

Så här i semestertider brukar ju villainbrotten öka och min värsta mardröm är att ha inbrott när man ligger och sover. Min man körde häromnatten med "tvärtom" metoden. Jag frågade när jag gick och la mig om han låst och han mummlade "ja" men tydligen svarade han på något annat för när jag kom ner morgonen därpå var både altandörren OCH ytterdörren öppna på vid gavel! Det är ju i och för sig en ganska smart grej för vilken tjuv törs gå in då? Antingen tänker det att "hmmm här är det något lurt på gång" eller så tror de att det redan varit någon där eller så tänker de "fan, har de inte gått och lagt sig än?!" Å andra sidan vet jag inte vad de ska ta för vi har ingenting direkt av värde. Kanske en platt-tv och några laptop? Det enda som är värt någonting är ju själva huset och människorna som bor där! ;) Huset blir ju svårt (observera att jag skrev svårt inte omöjligt) att ta med sig och jag tror det blir svårt att sälja mig (lönnfet och utsliten småbarnsmamma) på blocket, jag kan ju dessutom berätta att jag är stöldgods och det är brottsligt att köpa, så det så!


Känn dig som hemma, till oss är alla välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar