måndag 15 augusti 2011

Lev i nuet...

Fånga dagen! Lev som om varje dag vore den sista! Jaha? Och hur fan gör man då? Allvarligt...vad menas med alla dessa "floskler"? Om jag bara hade en dag kvar att leva så skulle jag ju halva dagen sitta och gråta och vara helt chockad, sedan skulle jag börja ringa runt och ta farväl av alla nära och kära så vaddå "lev varje dag som det vore den sista?" Kan ju inte gråta mig igenom livet, eller sitta i telefonen 5 timmar per dag utifall att?. Eller så tar man ut alla sina besparingar, säger upp sig från jobbet, säljer huset och reser utomlands och låtsas att varje dag i ett halvårs tid (eller hur länge nu pengarna räcker) är den sista. Lever som en kung, köper det man vill och äter vad man vill för man ska ju ändå dö så man behöver inte tänka på vikten eller sjukdomar. Felparkerar och kör för fort, för böter behöver man inte betala förrän inom 30 dagar och då är man ju ändå död. Sedan när pengarna tar slut så kliar man sig i huvudet och undrar "jaha?! vad ska jag göra nu då?". Då kommer ju livet istället bli en plåga och man får gå till socialen och sitta bredvid de vita gubbarna på stan och tigga pengar och då istället ÖNSKA att man vore död...

Jag förstår att det bara är metaforer och att andemeningen är att man ska ta hand om sina nära och kära och tala om för dom hur mycket man tycker om dom (och köpa så mycket leksaker man kan till barnen ;) ) för imorgon kan det vara för sent. Läser ofta i reportage om människor som försöker (ja, jag skriver försöker för jag tror det är näst intill omöjligt) att leva i nuet. Men ju mer jag tänker på det desto mer orealistiskt är det. För vaddå "leva i nuet?" Behöver man inte ta ansvar för morgondagen då? Eller ens kvällsmaten som är några timmar bort? Ska alla springa runt som Di Leva (såg förresten i Aftonbladet att han inte
sprang utan åkte segway) och svamla om månblommor, kärlek och cosmos?? Hahahaha...alla är lika flummiga, ingen tar ansvar, för det tar vi "sen" när vi kommer till den minuten...ingen planering alls utan man tar dagen som den kommer. Flower Power på högsta nivå!

Jag tror nog att "fånga dagen" betyder att man ska ta tillvara på varje dag man får. Inte stressa sig igenom livet och hela tiden ha målet "längre fram" utan stanna upp och vara glad för det man har och inte vara sur för det man inte har. Om det betyder att man lever i nuet så är jag där, inte alltid, men oftast. Så jag tror jag är på rätt väg! Men ändå har jag drömmar och önskningar som hägrar längre fram och som jag strävar emot. En del är helt orealistiska men bättre att sikta högt och komma en bit än att inte sikta alls. Jag försöker i alla fall ha roligt på vägen!



 Hittade en tempelriddare i garaget med en trehjuling....
Tänk om Ivanhoe hade kommit på en cykel?


1 kommentar:

  1. Är det inte alldeles underbart att drömma och planera för trevliga saker lite längre fram! För mig betyder det massor, även om man försöker leva i nuet. (Jaha han är nöjd med en trehjuling....nu ja, snart kommer kravet på en häst!! :)/Karin

    SvaraRadera