söndag 7 augusti 2011

Man är inte äldre än man gör sig...

Hur många gånger har man inte hört det uttrycket? Det är inte förrän nu jag förstår innebörden, för det stämmer verkligen! Ibland när jag går här hemma kan jag stanna upp och tänka "men herregud! det här är ju vårat hus, våra barn och alla bilar (3 st för tillfället) på garageuppfarten är också våra!, hur gick det till??" Likaså kan jag undra vad det är för människa som tittar tillbaka på mig i badrumsspegeln, med skrattrynkor i ögonvrån och hängande ögonlock.
Jag känner mig nämligen inte alls så gammal! Fick ett sms från min kompis när de köpt hus för ca 10 år sedan med orden "vi har också köpt hus, är vi vuxna nu?", ja säg det... är vi?

Sedan blir jag lite irriterad på alla som säger att bara för att man köper t ex ungdomligare kläder, eller plötsligt börjar träna, eller (som jag) själv piercar naveln så har man "kris"!? Vem är det som kommit på det? 30-, 40- och 50-års kris? Kan det inte bara vara så att man vid dessa åldrar äntligen kommit på vad man vill med livet? Vad som gör en glad? Man kanske vill tatuera sig eller börja träna eller köpa korta kjolar för man har äntligen insett att det är just det som gör mig lycklig utan att man för den skull har någon sorts ålderskris?  Eftersom man känner sig yngre än vad man är så kanske man vid 30-strecket vaknar upp och tänker "nämen! jag kan ju faktiskt bestämma själv utan att fråga mamma om jag får tatuera mig" Kriser har man ju hela livet men under de första åren heter det "trotsålder"...så det är väl inte konstigare än så?

Sedan undrar jag vem som har bestämt att man efter ett visst åldersstreck inte kan klä sig som man vill? "Men herregud, är inte det där lite väl kort kjol för hennes ålder?"...eller "nej jag kan inte ha sådana ungdomliga kläder vad ska folk säga?"...ja va fan ska de säga? Kanske "vad ung du ser ut för din ålder!" Sedan att man inte passar i korta toppar som visar magen fast man har 15 kilos övervikt är ju en helt annan sak, och har egentligen ingenting med ålder att göra utan mera självinsikt.

Läste en artikel om Camilla Thulin som fyllt 50 år i år och hon berättade att hon alltid säger att hon är flera år äldre än vad hon verkligen är. Så hon har under flera år sagt att hon är 50 år, vilket resulterat i att hon ofta fått kommentarerna "va? Det kan man inte tro du ser inte alls ut som 50!" Så nu skulle hon vänta några månader och sedan säga att hon är 60 år. Så istället för att dra bort några siffror från sin ålder så lägger man till, kanske någonting för Hollywood?

Noah har anammat Camillas variant och när någon frågar hur gammal han är svarar han blixtsnabbt "6 år"...och blir fly förbannad när man rättar honom och säger "nej, du fyller snart 3 år"...




Syns ju tydligt att den här killen är 6 år! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar