fredag 2 september 2011

En tur till affären...

Jaha, så har man varit ännu en gång och handlat. Har Ni tänkt på hur mycket varor det finns som man aldrig köper! Man ser dom inte ens fast de tar upp hyllmeter efter hyllmeter. Ibland när jag lyfter blicken från inköpslistan så ser jag varor som jag knappt visste fanns (det händer sällan men ibland, när de t ex flyttat om, så måste jag kolla upp så jag hittar. De bygger ju om på Maxi och har tydligen "stängt" min genväg utan att fråga mig så jag gick rakt in i en hylla med köksgrejer!) Vad använder man alla dessa exotiska varor till?!! Jag önskar jag kunde använda alla varor, tänk vilken variation i matlagningen man skulle få!

Men istället går man sin vanliga tur förbi falukorvar, köttbullar och fläsk och det enda exotiska man får med sig är en burk med ananas eller en burk minimajs. Jag tittar nyfiket på alla utländska kvinnor som står och väljer mellan maten i dessa hyllor eller när de står och knackar på vattenmelonerna?! Jag har länge funderat på varför det gör så? Är det så att om Om någon knackar tillbaka så är melonen gammal?? Fick idag reda på att om det låter ihåligt så är melonen färsk, så gissa vad jag ska göra nästa gång jag handlar? Men jag undrar ändå vad de gör med alla meloner! De gör ju inte som jag som kanske köper en hel melon när det är extra pris...nej de fyller HELA vagnen med meloner...och då blir man ju verkligen nyfiken (ja jag blir det i alla fall)

Och på tal om nyfiken, det finns olika sorters "typer" i mataffären och de flesta, liksom jag, tillhör "inköpslistetypen". Istället för att titta på sin omgivning blint stirrar ner i sin inköpslista och lätt kan passera hela tjocka släkten utan att märka det (alltså...barnen kan man ju inte missa eftersom de skriker så men resten...eller kanske inte våran släkt för ingen av oss kan ju hålla käften...äsch ni vet vad jag menar) men sedan finns det "stirra-i-vagnar-typen"!! Har ni sett dom?! Om man är "inköpslistetypen" så har man ju svårt att se någonting alls förutom sin lista MEN jag har faktiskt sett dom! Och har man sett dom en gång så lovar jag att man upptäcker dom överallt!! De smyger runt med sina korgar (eller vagnar, dock aldrig fullastade) och stirrar helt ogenerat ner i alla vagnar som passerar! Vad tittar de efter?? Försöker de lista ut vad man ska laga för mat? Eller har de glömt inköpslistan och försöker, genom att titta i andras vagnar, komma på vad de glömt? Eller försöker de jämföra sin egen, torftiga vagn mot min och fundera på om det är dom eller jag som är normal?? Jag har ingen aning, men det känns som om de "spionerar" och om de upptäcker att man tittar på dom så blir de generade...hmmm...mystiska människor det där. Är du kanske en av dom?

Sedan kan jag bli lite frustrerad när vissa grejer inte står där de "borde" utan någon helt annanstans. Nu har man ju lärt sig hitta men jag förstår helt och fullt den stackars unga tjejen som stod vid mejerikylen och inte hittade de kalla såserna! De är ju placerade bredvid köttdisken...logiskt? Jo det är det kanske men de kunde ju göra som med korvbrödet som de placerar intill korvdisken OCH bröddisken alltså på två ställen.

En annan svår nöt att knäcka är att hitta Mrs Cheng´s strimlade bambuskott, lika svårt på coop som ICA. Den står nämligen inte i hyllan vid kinamaten. Där finns det vattenkastanjer och skivade bambuskott...men strimlade??...icke! Nu var det länge sedan jag handlade så kanske är de på "kinahyllan" men jag undrar jag...de var svåra att hitta redan innan de byggde om! Tror det blir wook snart så jag får leta lite...kanske kan fråga "spionerna" de har ju koll på allting annat..."kolla med tjejen i blå tröja vid köttdisken hon har handlat mycket kinamat"..ja jösses...de är ju jättebra guider! Det ska jag fråga nästa gång de blänger ner i min vagn "hallå där! du som verkar ha sån koll...har du sett någon som köpt burkskinka".


Oliver funderar på om helgens bad i Solhaga poolen var det sista för i år,
eftersom han, som han själv säger, "darrade så" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar