onsdag 16 november 2011

Olivers ordförråd

Oliver är som en lite proffessor och slänger sig med "fina" ord blandat med "slang" och jag tänkte dela med mig av några här, innan jag glömmer bort...

För några veckor sedan berättade han om när han och hans kompis tjafsat om vem som skulle släcka lampan och Oliver sa "till slut tröttnade jag och sa att om du insisterar på att släcka lampan så får du väl göra det då!"

En annan gång när Calle sagt något knasigt vid matbordet (mer regel än undantag) så satt Oliver tyst en stund sedan mumlade han "du är ju helt slut Calle". Och en annan sak är när det PLÖTSLIGT blir helt tyst i några sekunder hemma hos oss (jag vet, jag vet, Ni tror inte på det men det har faktiskt hänt!) då säger alltid Oliver "Oj! vad tyst det är!". (Under hans 7 levnadsår har han väl fått sagt det kanske 3 ggr men i alla fall!)

Mattias berättade också att när han och Oliver varit ensamma så hade Oliver beskrivit sina klasskompisar. När man frågar Oliver vem han lekt med så hänvisar han alltid till kläderna istället för utseende, så han säger "han med blåa tröjan du vet..."..."öh, neeej det vet jag inte vem det är", och när han skulle berätta för oss vilka hans faddrar var (de har två st var, eftersom de är så få och 4:orna så många) så sa han "han med röd tröja och så han med svart hår"...hmm lätt. Speciellt när det visar sig att ingen av dom har svart hår, inte ens i närheten utan mera åt det röda hållet...är han färgblind också kanske? En dag hade i alla fall Mattias frågat vem han lekt med under dagen och även frågat "hur ser de ut då?" och fick svaret "den ena har ett huvud som är runt som en apelsin och den andre har ansiktet ända ner till hakan"... lyllos honom! Att huvudet inte slutar under näsan liksom...

När vi var ute och gick vid Naturens hus på höstlovet så sa han "du kanske kan "hänga" med mig och pappa här någon gång"...inte "hänga med" som i följa med utan "hänga" med...om ni förstår. Bara att höra honom säga ett "modeord" gjorde mig full i skratt! När vi sedan hade grillat korv och gått iväg en bit så träffade vi, till allas förtjusning, mormor och morfar som också var ute och gick! Jag berättade för Oliver att de skulle komma till oss "i övermorgon" för jag skulle jobba och han blev jätteglad.
När vi sedan kom hem och framåt kvällen satte oss framför tv:n så kom Oliver till mig och sa "när skulle mormor och morfar komma egentligen?" och jag svarade "men det sa jag ju när vi var och grillade korv"...då tittade Oliver på mig och sa "ja men du var lite otydlig när du berättade". Så jag sa än en gång med betoning på v a r j e bokstav "mormor och morfar kommer på onsdag", varpå han irriterat svarade "JAHA! och vad är det för dag idag då?!!!" som om jag var helt koko..

Och så här i jultider så önskar sig Calle en aukustisk gitarr i julklapp och jag har sagt att det kan bli svårt, för de är så pass dyra varpå han svarade med glimten i ögat "ja ja, du säger det, men jag litar på tomten"...den ungen är inte bortskämd han inte!

Här ser man nästan att Oliver håller på med något fuffens.
Har liksom stelnat mitt i en rörelse som om han tror att han är osynlig om han inte rör sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar