onsdag 30 november 2011

Tidstjuvar...

Jag funderar ofta över var tiden tar vägen?? Ekorrhjulet snurrar så otroligt fort så det är inte konstigt att man ibland blir lite yr! och när man har så ont om tid så blir jag extra sur när jag kommit på att vi har en tidstjuv hemma hos oss och som har den dåliga smaken att dyka upp varje morgon mellan kl 06.30- 07.00.

Jag vaknar runt 6-tiden och går upp och gör mig iordning, fixar frukost till barnen och går sedan och väcker dom. Oftast sitter de påklädda i soffan med varsin frukostmacka i handen redan kl 06.30 och jag tänker "åh vad skönt! Nu har vi gott om tid! Det är DÅ det händer...jag går iväg för att packa Olivers skolväska och när jag kommer tillbaka så ...TADA! Klockan är 06.55!! Va?? Var tog tiden vägen?! Man kan också se på barnen att någon varit där och snott tid för de sitter likadant med öppna munnar och samma macka i handen som de knappt ätit på! På sin höjd har Noah ätit upp pålägget...men inget mer. Jag har undrat och klurat på vem det är som är så himla morgonpigg och smyger in i mitt hus och tar min morgontid...grannen?? troll? eller? Ja jag undrar så...VEM är det som tar min tid och VAR tar den vägen?? Men jag har tittat på många TV-deckare (visserligen en del danska men som tur är inga norska) och har lärt mig en del knep så jag tror att jag nu har löst gåtan! Det är ju alla dessa människor som håller på och bakar pepparkakor, lussebullar, sätter upp julgardiner och adventsljusstakar och samtidigt busar med barnen och kokar knäck och som gärna delar med sig av sina julstök på facebook!! VA F-N! För var har de annars fått all tid ifrån??? Det måste vara MIN tid och jag vill ha tillbaka den GENAST!! Jag vill också baka pepparkakshus med mina barn och sitta och mysa med ljusstakar i fönstren och tindranden ögon framför nybakade lussekatter istället för att knappt hinna innanför dörren innan det är dags för kvällsmat och nattning...

Någonstans hoppas jag ju att dessa "duktiga" människor har ett hem som liknar mitt...dvs massor med kläder högt och lågt, skor som någon tagit av sig under vardagsrumsbordet, dammtussar stora som älgar, obäddade sängar, ett gäng med smurfar som ligger precis överallt (finns en bok som heter "hitta smurfen" den har vi fast på riktigt) och som grädde på moset har jag även försett mitt vardagsrum med ett tunt lager slipdamm så här i jultider! det tycker jag är fint... Sedan loggar man in på Facebook och får se att lika många som lagt ut bilder på nybakade pepparkakor, bullbakande barn och färska vörtbröd även lagt ut bilder på nytvättade fönster, nya julgardiner och välstädade hem...VA?! Egentligen borde jag börja städa som en galning och tvätta fönster och hålla på ... men istället börjar det klia i huvudet och små horn växer ut. Jag blir lika gammal och trotsig som Noah och sticker fram underläppen, stampar med ena foten i golvet och säger "jag VILL inte! Jag vill inte ha några ljusstakar eller stjärnor i fönstren så det så!!" och blir lite som Grinchen som hatar julen...(fast egentligen gör jag ju inte det bara just nu)... Fast jag vet ju att när julafton kommer så kommer mitt hem också vara välstädat,  julpyntat och t om vara försedd med en vinterträdgård där vi kan fika färska, butiksbakade, lussebullar...men nytvättade fönster? Nej där går gränsen! Om jag inte kan se ut så kan heller ingen se in och då kan inte tidstjuven se mig och komma och ta tid ifrån mig på självaste julafton!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar