torsdag 16 februari 2012

Det kom en lapp...

Igår hade Oliver med sig en liten lapp hem, en liten liten lapp men som betydde oerhört mycket för mig!
Det var nämligen en lapp från skolsyster med Olivers längd och vikt. I slutet av september hade han en likadan lapp med sig hem och som jag självklart sparade. Jag är annars inte den som sparar på saker, tvärtom, slänger mer än gärna och känner en stor befrielse över att få kasta saker. Ibland kan det gå för långt när jag t ex maniskt står och drar i en stol som någon sitter på, men i det stora hela brukar det gå bra. Ni kan tänka Er lyckoruset jag kände när jag kom hem idag och det stod en hel container utanför vårat hus som bara är till oss! Den är så stor så jag skulle kunna slänga min bil där! Oj oj oj vad jag ska röja de närmaste dagarna!

I alla fall, tillbaka till lappen. Oliver kom hem och visade mig den och det visade sig att han både växt och gått upp i vikt. Inga stora steg men i alla fall, en cm och ett halvt kilo. Hade det varit Noah eller Calle hade jag bara läst och kastat bort, men nu är det ju inte dom utan Oliver, våran lilla "taniga" kille. Han behöver varje centimeter, varje kilogram som går att frambringa. En maginfluensa kan äventyra hans hälsa på mer en ett sätt. Han hade maginfluensa när han var yngre som gick så långt att han blev uttorkad och fick läggas in och sondmatas. Jag vet att ett halvt kilo inte betyder så mycket utan att det kan bero på om man väger sig före eller efter lunch, men övertalade mig själv att det nog var innan. Som ni vet lever jag med en ständig oro för Oliver, hur det kommer gå för honom när han börjar ettan, kommer han hänga med på lektionerna? hur kommer det gå med läs och skrivövningarna?? Kommer han behöva stöd eller funkar det ändå? OCH kommer han att bli dvärg?  (Eller det vet jag ju att han inte kommer bli men kommer han bli kort "för evigt"?) Därför får en sådan här liten pappersbit STOR betydelse. Jag är så glad att han växer och även går upp i vikt så Ni förstår inte. När han gick på dagis så mätte de honom en gång om året och då växte han ca 1 cm per år, så det var ju inte mycket men sista året på dagis växte han 6cm! Så 1 cm på ett halvår är inte rekord men bättre än "det brukar" men så kommer sommaren och vi får se vad som händer när sol och bad får hjälpa till...  men en sak är säker: han kommer aldrig bli kortare än vad han är idag!

Även håret växer som ogräs på sommaren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar