fredag 12 oktober 2012

Fredagsmys

Vad kom först Fredagsmys eller chipsreklamen? Är det en produkt av en bra riktad reklam eller är det en äkta genuin företeelse? Jag har nämligen inget minne av några fredagsmys när jag var liten, eller så har jag bara glömt bort det. Hemma hos oss har nämligen fredagsmyset blivit viktigare än lördagsgodis som vi faktiskt kan hoppa över utan att barnen reagerar men strunta i fredagsmys? Nej det går inte! Så när man trött och sliten åker från jobbet på fredagen så måste jag stanna och handla "mys". För det kunde jag så klart inte göra när jag storhandlade några dagar tidigare för då kändes ju fredagen så avlägsen! Nej, utan en fredag, den sämsta dagen av alla dagar, måste jag att besöka Ica. Den dagen då majoriteten är trötta, stressade och lättirriterade och bara vill hem....då ska jag in och handla. Det är inte så att jag kan springa in och ta en påse i ena handen och en dricka under armen och snabbt glida ut genom snabbkassan... Nej, vi är fem i familjen och alla tycker vi olika! Calle vill ha popcorn, Noah och jag chips, Mattias ostbågar (eller chips) och oliver choklad! Att dricka blir det en sprite till Calle (som jag tycker är det äckligaste som finns) och sedan päronsoda eller fanta vildabär till oss andra (fast ibland när jag bara tänker på mig själv blir det trocadero som jag älskar). Som ni hör så räcker inte mina händer till och inte heller en korg, utan det blir en vagn och det känns som jag handlar till en hel skolklass!

Men det finns väldigt många fördelar med fredagsmys istället för lördagsgodis!  För det första är alla trötta på fredagskvällen och somnar tidigt (antingen i soffan eller sängen) Noah brukar förresten somna i framstupa sidoläge mitt i en mening. Detta innebär att det blir rätt mycket chips och popcorn kvar och då har vi kommit på den smarta ide'n att lämna allting framme ( eller kommit på och kommit på, vi har väl somnat ifrån eller inte orkat ställa undan). Så när barnen vaknar tidigt på lördagsmorgonen så går de ut till tvn och hittar denna buffé av godsaker, de äter lite ( nästan allt) och smyger sedan in och frågar försiktigt " får vi ta lite chips?" ( eller smyger och smyger, mera klampar in och pratar i vanlig samtalston som känns som de skriker) och trött som man är och bara vill somna om så blir alltid svaret " självklart ät hur mycket ni vill!" När man svarat att det är ok så har man samtidigt köpt sig tid och lyckats förhandla bort lunchen utan att behöva anstränga sig! För chipsen och popcornen mättar magen så frukosten kan skjutas upp ända till halv elva och vi kan sova lite längre! Och då är det ju för tidigt att äta lunch redan kl tolv utan när klockan närmar sig fyra och alla börjar tjata om mat så är det ju lika bra att börja med middagen!

Det här kan fungera även på lördagar men då är barnen inte lika trötta (eller föräldrarna) och så kan de börja mycket tidigare på dagen så risken är att godiset tar slut. Dessutom kan man strunta i godiset med i vändningen "nej ni har ju redan ätit så mycket chips och popcorn" smart va?! Men frågan återstår, vem uppfann fredagsmyset och vem f-n har bestämt att man ska äta tacos på fredagarna? 
Det är väl ändå ingen tv-reklam va? Däremot kyckling på lördag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar