lördag 30 juli 2011

Mina egenheter...

Jag ska bekänna en sak...jag är inte perfekt! Konstigt va?! Jag har lite egenheter för mig som jag inte kan rå för. T ex så blir jag euforisk när jag kommer till stora öppna ytor/platser, t ex Coop parkeringen efter stängningsdags eller IKEA parkeringen på juldagen...helt tom...jag blir helt lyrisk!  När jag var liten visste jag precis vad jag skulle göra (vilket jag också gjorde)...springa runt så mycket jag orkade! Men det skulle se mer än dumt ut om jag slängde mig ur bilen och sprang och småhoppade fram och tillbaka och skrek lite vårskrik eller tog bilen och parkerade på varje parkeringsruta! Undra hur länge jag skulle få hålla på innan det kommer män i vita rockar och plockar in mig? Jag får en känsla av "slöseri"...så stoooooooooooooora ytor som bara står där utan att någon använder dom! Man kan ju åka inlines, cykla, skateboard, köra trampbil... you name it! Jag tror att min diagnos är "antitorgskräck", och det är konstigt att en sådan känsla kan sitta i hela livet heller hur? Tur att man har barnen så man ibland kan "få igång dom" och sedan låtsas som att det var de som började och jag bara hänger på för tyvärr (eller som tur är) har ingen av barnen ärvt denna "gåva".

En annan egenhet jag håller på med är handla, jag verkligen älskar att handla. Då menar jag inte att åka upp på stan och springa i affärer och köpa kläder och inredningsgrejer på impuls utan jag älskar att handla mat!! En del av mitt förra jobb gick ut på att besöka livsmedelsbutiker och bedöma hur de hade exponerat sina varor, prismärkning, fräschör och även personalens kunnande och bemötande av kunder. Jag tror att det var efter alla dessa besök i skitiga förortsbutiker och små landsortshålor som jag började uppskatta att komma in i en riktigt fin livsmedelsbutik. Än idag kan jag bli varm i hjärtat när jag går in på en exemplarisk fräsch butik! (ICA Parken t ex)

När Calle och Oliver var små så tröttnade jag en dag på att jag aldrig hade mat hemma, utan fick åka till Coop varenda dag för att handla något som "gick fort" och eftersom jag hade så bråttom inte orkade tänka vad vi skulle äta nästkommande dag. Det var då det hela började...min månadsplanering!Jag tog fram mina receptböcker, googlade på nätet och skrev ner rätter som skulle räcka en hel månad (Ibland gjorde jag t om temaveckor typ "grekisk mat") Sedan potionerade jag ut rätterna på en fyraveckors period så det inte blev pasta 4ggr/vecka utan fisk och potatis och ris med lagom mellanrum (ja jag vet, det är lite präktigt och nästan maniskt...men varje dag det stod "fisk" på matsedeln blev det nästan alltid något annat...) Flera av mina kompisar säger "men tänk om du inte är sugen på just den maten den dagen vad gör du då? Ja, vad gör man då?? Hallå!? improviserar så klart, MEN jag kan säga att med tre ungar som står och gapar som fågelungar när man kommer hem så hinner man inte tänka efter vilken mat man är sugen på, dessutom skriver jag aldrig upp rätter som jag inte tycker om. Det bästa med det här systemet är att man redan kvällen innan kan ta upp aktuell mat ur frysen och om man har tid över t om skala potatis till nästa dag! Jag tycker att det funkar bra, men nu på slutet har jag bara skrivit ner rätterna och satt en stor lapp på kylskåpet så jag vet vilka rätter jag kan laga. Allting för att göra vardagen enklare för alla. Ibland kan jag upplevas som lite förvirrad/snurrig och ostrukturerad, men ni skulle bara veta...

När matsedeln är klar skriver jag en inköpslista, i samma ordning som maten är exponerad i butiken så klart! (Det blir ett helvete när de börjar flytta om!) Efter varje rad skriver jag ner ungefär vad jag tror  att det kostar så blir det lite sport när jag väl kommer till butiken för att se hur rätt/fel jag hade! Och jag har nu ganska bra koll på vad det mesta kostar och kan känna segerns sötma när summan blir lägre än jag räknat ut! Min butik är ICA Maxi, det är mitt "vattenhål". Att få åka och storhandla där helt själv är som balsam för själen, tiden liksom stannar när jag kommer in, vet inte varför men så är det. Att gå där och jämföra priser och klämma på stenhårda plommon (som jag gjorde igår) och kanske småprata med någon liten tant som ser ensam ut, ge en ensam mamma med skrikande barn en medlidsam blick ...ja det tycker jag om! Knäppt heller hur? Men alla är vi olika. De senaste månaderna har jag dock tappat det här och igår månadshandlade jag utan inköpslista! Men jag fick ihop maträtter för 3 veckor i alla fall så det sitter nog i ryggraden trots allt, det värsta är ju alla tillbehör man kanske missar, kryddor och oljor och sånt men då får man stanna på Coop för trots allt så måste man ju ändå småhandla bröd och pålägg mm. Är oftare på Coop än ICA men ändå slår mitt hjärta för ICA och att barnen drar upp volymen på max och sjunger "kom kom till ica nu, kompispris bara nu" gör ju inte saken sämre, heller hur? Men måste erkänna att jag ibland, när det kör ihop sig, faktiskt utnyttjar handla24.se men det är absolut inte samma sak som att handla mat på nätet! Däremot köper jag nästan alla barnens julklappar på nätet, men det är en annan femma! (eller tusenlappar).




P.s Reklamen som kommer upp här intill ska "spegla" det jag skriver om, men VAD är det jag skriver som gör att reklam för att vara otrogen kommer upp?? Kan ni tala om det för mig? Är det allt skriveri om bråkiga barn, eller ensamma mammor?? Eller tycker de helt enkelt att jag skriver om så tråkiga saker så alla som läser behöver muntras upp?? D.s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar