lördag 3 september 2011

Fördomar

Jag tycker att jag har empati och har inga som helst problem med vare sig homosexuella, invandrare, hemlösa eller pensionärer som envisas med att gå och handla när alla "vanligt arbetande människor" har lunchrast. Jag kommer också handla runt lunchtid när jag blir pensionär! Det är ju då man ser och träffar mest "verkliga"  människor! Jag anser att alla människor är lika värda (förrutom pedofiler och terrorister) och borde ha samma rättigheter i samhället MEN när jag sätter mig bakom ratten försvinner allt och jag har alla fördomar man kan ha och lite till.

Förrutom att alla som kör BMW och Mercedes är dryga (gammal Mercedes = bonde) så har jag kommit på att alla som kör S60 är övervägande män 50+. Det är sällan man ser en skitig S60 utan de är pedantskötta och verkar inte gå över 90 ens på motorväg (förutom min kompis Rut 60+ som kör som en blådåre både i bilen och på slalomskidorna men hon är ju inte man och är undantaget som bekräftar regeln). Jag har för mig att S60 lanserades som en tjejbil med extra finesser såsom spec nackstöd där hårtoffsen skulle få plats men det verkar som tjejerna tröttnat och lämnat över bilen till gubben. Det finns ju ganska många män som också har tofs i nacken istället för på huvudet som kan ha användning av en sån finess!

Ser jag någon som har problem att parkera, eller har parkerat helt åt skogen så tänker jag "idiot säkert en tjej". Dumt eftersom jag vet att vi tjejer är minst lika bra om inte bättre på att köra bil, men som sagt, fördomarna sitter i ryggraden och går inte att radera. Likaså om det är någon som kör under hastighetsbegränsningen (och som inte har en S60) så tänker jag (eller tänker och tänker oftast skriker jag det rakt ut" "j-vla kärring!!" eller om de gör idiotiska omkörningar "vad i h-vete gör du! IDIOT" ) Om man ska köra från A till B så vill man ju ta sig fram så fort det är möjligt och är det då motorväg (som jag har till jobbet) så vill man ju hålla 110 (eller liiiite över) och inte 80 för då känns det som man är på picknick. Hetsig? Jag? nääää....

Mattias och jag var på bilsemester en sommar då vi åkte Sverige upp och Norge ner, men inte blev det någon trivsam tripp där man tog dagen som den kom och stannade på små mysiga ställen och bara njöt...nej det var gasen i botten från start. Vi är inte mycket för att kolla in sevärdheter eller dyl (mera sitta i bilen, se skylten och säga! Åh nu är vi i Lillehammer! och sedan åka vidare) Vi stannade bara för toabesök och att äta/fika  sen iväg igen. Framåt 9-tiden på kvällen började vi fundera på var vi skulle sova och stannade inte före kl 10. Upp ganska tidigt morgonen därpå och så samma visa igen! Tur att vi bokat in några nätter i Abisko där vi tillbringade midsommar så vi hann vila lite. Meningen var att vi skulle få lite skön midsommarskidåkning i Riksgränsen, men vintern hade varit dålig så någon snö i pisterna fanns det inte! Hittade till slut en liten plätt långt upp på fjället, men den kunde vi lika gärna varit utan. Sedan in i Norge och då kom nästa fördom..."Norge, Norge, Norge är ett ruttet land". De kör som idioter i Sverige men kör som mesar i sitt eget land, tror inte att någon körde över 50km i timmen! Och det var lite frustrerande för oss som var på semester men INTE ville se omgivningarna! Har man åkt bil i Norge i ca 5 min så har man ju sett allt, fjäll, fjordar och lusekoftor så långt ögat når...till tops! Till slut kom vi fram till Juhashytta, några mil norr om Lillehammer och fick äntligen åka skidor, men kändes som vi tagit en omväg på ca 100 mil...men å andra sidan kan man säga att "jaha! Härnösand säger du...där har vi varit" eller "Högakustenbron? Ja där var jag och Mattias"

En annan fördom jag har är att alla som kör "konstigt" på landet är onyktra! Körde bakom en bil mellan Kumla och Fjugesta en regnig fredag som bromsade och gasade och svängde hit och dit...var säker på att han var full (fredag och allt som det var) Till slut såg jag att det var en liten gubbe som körde och han var rädd för att skita ner sin bil så han bromsade vid varje vattenpöl som hade ett djup på +3cm och om det gick så körde han runt...men gör man så om man är nykter..nja, han var nog full eller var det en S60? När jag körde om fick han panik och tvärnitade när jag skvätte ner honom och jag skrattade i mjugg (och han kanske skrek "IDIOT" och hötte med näven, eller knackade på rutan som jag gör ibland när jag glömmer att man kan tuta ...)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar