fredag 14 oktober 2011

Kan man stoppa utvecklingen?

Man vill ju gärna stötta sitt barn och inte hindra på något sätt utan låta dom utvecklas i sin egen takt, men hur gör man om man vill "hålla tillbaka" ett barn till förmån för ett annat?

Noahs utvecklingskurva går spikrakt uppåt i racerfart medans Olivers "lunkar på" i snigelfart vilket gör att deras kurvor nu krockar allt som oftast. Tex så ska både Noah och Oliver få sina första skridskor till vintern, fast det är 4 år mellan dom... och samma sak med slalomåkningen. Oliver har visserligen åkt några mera år än Noah men ändå har Noah kommit lika långt i utvecklingen. Så länge de är på samma nivå är det ju ok för de har väldigt roligt tillsammans just nu. När de t ex sitter och pusslar vid köksbordet och Noah protesterar när Oliver sätter fel och tvärtom. Men vad händer om lillebror "går om" Oliver? Kommer han blir ledsen? Känna sig "värdelös"? eller kommer han på "Olivervis" bara rycka på axlarna??

Igår kväll när jag låg i sängen och pratade med Noah så hör jag hur han plötsligt säger "r" i meningarna... inte speciellt uttalat eller rullande men ändå ett "r" och istället för att tänka "hurra!" så tänkte jag "åh nej, inte det också"...Oliver har en del talfel som han fortfarande brottas med men som jag hoppas försvinner så småningom. Vi har gått hos logoped under några veckor förra året men hon ansåg att det inte var ett jättestort problem så vi fick lite rim och ramsor att ta med hem och öva på... (vilket vi inte gjort spec ofta, ska ta tag i det nu...om jag hittar pappret) Däremot har Oliver helt plötsligt börjat bygga värsta lego-figurerna, bilar och skepp som han inte gjort förut så självklart gör han framsteg! Det känns som Noah följer en kurva och Oliver går i en trappa och tar trappsteg för trappsteg, ett stort steg i taget liksom...

Det man måste tänka på, eller JAG måste tänka på, är att inte projicera min oro på Oliver. Han ska få utvecklas i sin egen takt, och jag får helt enkelt acceptera att han inte är en fysisk kille som vill cykla och trixa på vare sig sparkcykel eller slalomskidor, men det är svårt...faktiskt. Det är lätt att skriva här men jättesvårt att "ta in" och förstå, eftersom vi andra tycker om att sporta. Men jag försöker ... för det finns ingen kille som Oliver! Finurlig, eftertänksam, klurig och faktiskt, ganska smart! Vilken sport ska man hålla på med då? En hobby som inte kräver någon fysisk styrka men ändå inte är schackspel?? Ja, springa upp och ner för trappen i kvarntorpshögen klarar han ju galant, fast i sin egen takt ... och är det något som han tycker om orkar han hur mycket som helst...så jag vet inte jag, det kanske döljer sig en liten "sportfåne" i den lilla, tunna kroppen i alla fall men att latmasken har övertaget just nu!

        
 Precis den här minen är Olivers "kännetecken"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar