måndag 2 mars 2015

Matkasse - inte bara mat

För flera år sedan när vi bara hade Calle hade vi matkasse varannan vecka med 4 middagar. Det var skönt att slippa tänka på vad man skulle laga, kul med nya rätter men det blev lite för mycket "nytt". Konstig mat och konstiga smaker som inte föll oss i smaken, och framförallt inte ett litet barn så vi slutade. 

Sedan började jag med min hobby (eller mer en besatthet) att själv leta upp recept, göra veckomenyer och månadshandla. Jag verkligen älskar att storhandla! Det är mysigt att gå runt och botanisera bland hyllorna i sin egna värld och sen proppa bilen full. 
Menyerna har jag slutat med men skriver fortfarande upp maträtter för 3 veckor och köper hem alla ingredienser. 

Men så hade jag en nära vän som sa att matkassen från en stor matvarukedja var jättebra och det var för fem dagar. Plötsligt började en tanke ta form. Vi är fem i familjen, mat för fem dagar...barn som aldrig hjälper till, en mamma som har dåligt samvete för tiden inte räcker till att hinna umgås med barnen för allt plockade och diskande och då kom jag på det! 

Jag beställde matkassen. Alla fick välja varsin maträtt och så vilken dag de ville laga den på. Oliver var den som var mest entusiastisk, läste recepten från pärm till pärm, flera ggr och som riktigt väntade på "sin" dag. Det tog betydligt längre tid än om jag hade lagat maten själv men det gav så mycket mer tillbaka. Plötsligt var jag inte själv i köket, vissa dagar var jag t om inte där alls utan kunde titta på Calle som fick hjälp av Mattias när han för första gången i sitt liv lagade soppa. Tror aldrig vi ätit så mycket rotfrukter eller sallad som under den här veckan, och aldrig jobbat så bra tillsammans allihopa. Noahs energi i köket är uppiggande och olivers noggranna läsande av recept är visserligen tålamodsprövande men så kul att få ha egentid med dom på en vanlig vardag. Det är inte bara barnen som lär sig något utan även vi vuxna som får lära oss nya ingredienser och plötsligt förstår att rödbetan är den där svarta lilla klumpen som ligger kvar i kartongen och ingen stor röd och präktig grönsak som man först trott.  

I söndags hade vi så omröstning om vilken rätt som var godast och det blev en överlycklig Oliver som tog hem veckans rätt (kycklingvingar) tätt följd av Calles tomatsoppa med hemmagjorda krutonger och chorizo (min och Noahs absoluta favorit). 

Jag tror att vi alla var stolta över det vi åstadkommit under veckan, och att vi framförallt har haft roligt tillsammans. Samtidigt var det skönt att veckan var över och det var länge sedan "köttbullar och makaroner" smakade så gott som på söndagskvällen. Men om en vecka... Då är vi på det igen! Mästerkockarna här kommer vi! Eller som Oliver sa "mamma, äntligen börjar vi få ordning på den här familjen" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar