söndag 27 maj 2012

Hur tänkte hon nu?

Ja, jag kan förstå att det är flera därute som inte riktigt förstår varför vi skaffat hund, vi som har hela huset fullt med ungar och ett hektiskt liv ändå, men jag säger "just därför".


För det första att som barn få växa upp med en hund är få förunnat men en trygghet. Att det alltid är någon hemma när man kommer från skolan, någon man kan trösta sig hos och berätta alla hemligheter för OCH alltid ha en lekkompis som är med på bus när som helst på dygnet. Både jag och Mattias har ju vuxit upp med hund och vet vilket jobb det innebär men också hur mycket man får tillbaka. Har sett en bild från när jag är liten och har trängt mig ner i hundkorgen och sitter på våran dåvarande Boxers rygg och hon ligger kvar! Det är kärlek det!

Sedan kan jag också tycka att i dagens stressiga samhälle där så många blir utbrända och sönderstressade så behövs en hund! Att kunna få en stund tillsammans i skog och mark, tystnad och tid till eftertanke utan massa press, prat och tjat (ja jag kan också uppskatta tystnaden faktiskt). Egen tid varje dag, det tror jag alla behöver mer eller mindre.

Sist men inte minst har vi ju också hälsoaspekten, man får frisk luft vare sig det regnar småspik, minus 30 eller en fin höstdag OCH man kommer upp i tid och kan njuta av tystnaden innan resten av familjen vaknar. Mamma och pappa som alltid haft hund har fortsatt att ta dagliga långpromenader långt efter att våran sista hund gick bort och båda är otroligt pigga och friska för sin ålder!


Så Ni som undrar och inte tycker vi är riktigt kloka...nu förstår Ni varför!



Den till höger är våran...eller vänta..var det vänster?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar