Sedan var det bara att ta ett djupt andetag och gå vidare till ett uppföljningsmöte om Oliver.
Jag, Mattias, fröken, fritidspedagog och skolkuratorn skulle tillsammans sammafatta hans första år på lekis. Vi har ju märkt hemma att han blivit lite mera självständig, klokare och säkrare men hur har det visat sig i skolan? Jag har funderat en hel del den här sista veckan och undrat vad de ska säga...kan han börja skolan? Tror de att han klarar det? Men känner mig ändå ganska lugn när jag går dit, för jag vet ju att det går framåt men hur mycket? Är det tillräckligt? Kuratorn ber fröken och fritidspedagogen att började berätta om Oliver och jag sitter på helspänn... men redan efter några meningar andas jag ut...en lång, lättnandes suck.
De berättar nämligen om en Oliver som har utvecklats enormt de sista månaderna! Att den lilla osäkra killen som helst bara tydde sig till fröknarna på rasterna numera inte ägnar dom en blick, mer än när han vill berätta någonting. För om Calle sitter tyst på lektionerna så är Oliver precis tvärtemot. Han pratar gärna och mycket, och med tanke på hur han var när han började i höstas så välkomnas det mer än gärna! När man hämtar honom kan man få uppfattningen om att han är skolans kung för ALLA hälsar på honom, stora barn i sexan kommer fram och säger "tjena Oliver high five!" och han ser glad ut, men också förvånad. Som om han tänker "Va?! hur vet dom vad jag heter?" och när man frågar vilka det var så har han ingen aning. Men fröknarna berättar att han gärna pratar med alla som är i närheten, oavsett ålder eller kön, och att många dessutom tycker om att lyssna på honom.
Han har börjat att be om hjälp men säger också ifrån när han tycker att fröknarna sitter kvar för länge vid hans bord "jag förstår, du kan gå nu". Han är tydligen bland de första ut på rasten...fattar ni?! ...FÖRST!?? Däremot kommer han ofta sist när de ska gå till maten och alla står och väntar. Han förstår inte att de kan bli irriterade för att han är så sen, utan när han väl kommer så uppför han sig som om han var först där...strålar som en sol och säger "nu är JAG här!" och om då någon kompis säger "men vi har ju väntat länge på dig" svarar han bara "ja ja, men nu är jag här i alla fall".
Att stressa Oliver går inte, han kommer när han kommer. När han började på lekis "rymde" han ofta till toaletten som var som en "trygg plats" numera rymmer han på rasterna... inte längre än till andra skolgårdar och andra klasser, men ändå.
Sedan berättade de om en Oliver som sprungit två varv på en slinga i skogen och som gärna ville springa en till....hade det varit i höstas hade fröken fått släpat runt honom...
När han sedan inte hann med att springa något mera hade han tittat uppfordrande på sin fröken, pekat på sina skor och sagt "mäh! vad ska jag då ha de här till!? Om jag inte får springa?" Allt de säger är bara positiva saker och jag känner efter en stund att mina ögon börjar bli glansiga och jag känner bara en enorm tacksamhet och glädje! Är det verkligen sant allt de säger? Har han utvecklats så otroligt mycket? Blivit en sån liten klok personlighet som klarar sig så bra själv? Ja, det verkar faktiskt så och på vägen till bilen nyper jag mig själv, hårt hårt i armen....
Och den ljusnande framtid är vår...
Åå vad jag älskar din blogg, o alla tre barnen är så härliga personligheter, inte minst nakenfisen från i söndags// Åsa T
SvaraRadera