fredag 20 juli 2012

Hovstas Jurrasic park

Vårat hus ligger näst sist på vår gata och där vägen tar slut breder en stor böljande kohage ut sig och intill ligger en mysig liten skog. Förutom skogen så har vi även stora åkrar bakom huset och vi ser kyrktornet på Axbergs kyrka och t om ända upp till de "blå bergen" och tv-masten i Lockhyttan. Jag har många gånger känt en enorm glädje när jag gått med barnvagnen på den lilla vägen bakom vårat hus och tänkt att " vad bra vi bor här"! För ett par år sedan var det dessutom någon på kommunen som kom på att våran lilla skog skulle bli naturreservat så det röjdes ur, stigar breddades och t om blev grusbeklädda en bit så att även de handikappade skulle ha möjlighet att komma ut. Ett par bänkar ställdes ut och som vi flera ggr utnyttjat till fikapauser med barnen.

När vi så skaffade Leia så såg jag framför mig hur vi skulle strosa runt i "våran" skog och hur hon skulle springa löst på den fina ängen och sedan leta pinnar på de mysiga stigarna och leka kurragömma med barnen, men så blev det inte alls. Istället har skogen förvandlats till "Jurrasic park" och många som vet vad som "pågår" däruppe går långa omvägar... Skogen har nämligen fått två nya inneboende som inte är vänligt inställda vare sig till hundar eller människor, nämligen en aggressiv grävling och hennes unge. Hon fräser åt den som kommer för nära och jagar hundar. Grannen var ute med sin schäfer som började skälla och när ägaren vänder sig om får han se sin hund stå nos mot nos med grävlingen som fräser och går mot hunden, så inte ens en stor schäfer går säker i hennes närvaro! De lyckades ta sig därifrån oskadda men kommer inte gå tillbaka och jag har undvikit skogen i flera veckor just för att en grävling kan göra mycket skada på en liten valp, men har blivit mer och mer förbannad! Varför ska en hormonstinn grävlingshona hindra mig från att gå i den mysiga skogen som bara ligger ett stenkast från mitt hem? De som inte vet om henne går ju där och hon anfaller ju inte alla... Dessutom vet jag exakt var hon har sitt gryt så jag har den senaste veckan trotsat min oro och ändå gått några vändor i skogen men undvikit just den stigen där hon bor.

Har resonerat som så att skogarna är fulla av grävlingar och jag kan inte veta var alla bor så jag har låtsats vara en turist och knallat upp i skogen, visserligen på hellspänn och med de stora öronen utfällda men i alla fall gått i skogen ( eller mera småsprungit) för jag vill inte att ett jäkla urtidsdjur ska hålla mig borta från skogen så det så!!! Igår kom jag och Leia en bit upp på ängen där hon stannade för att lukta och jag väntade tyst, DÅ brakade det till i skogen och jag trodde först att det var någon mer som var ute på kvällspromenad med sin hund men tyckte att "den" rörde sig lite väl fort... Och när jag spanade in mot skgen fick jag se grävlingen komma farande i 130 över stock och sten. Tror inte att hon hade sett oss för hon sprang parallellt med stigen som vi gick på, men hon var snabb, otroligt snabb!! Och eftersom jag vet att de är två så tänkte jag att ungen säkert inte var långt borta så jag kopplade Leia och gick snabbt hem igen. Väl hemma lyckades jag skrämma upp tre av grannbarnen så mycket att de inte vågade gå hem själva... Eller jag tror inte det var jag som skrämde dom utan Calle för han lyckades även skrämma upp sig själv så han inte vågade gå ut med Leia mitt på dagen på grund av grävlingen! Och plötsligt slutade jag curla och skickade ut mina egna barn att följa sina kompisar hem kl halv elva i mörkret...hihi.

Påminner mig om när Mattias kusin inte fick gå själv hem från oss när vi bodde på väster för överfallsrisken och jag hör mattias säga "det är lugnt, annsofie följer henne hem" jaha!? Och vem går med mig tillbaka? Eller är jag inte värd att beskydda?? Ja ja, nu går jag här och väntar på att det ska bli höst, för jag har läst att ungarna inte lämnar sin mamma förrän i oktober, om det är en hane annars tidigare, men vem vågar chansa?

Bara gilla läget och kanske sätta upp elstängsel och mata dom med "vad de nu äter" via en lyftkran som i Jurrasic park...hahaha det kommer se jätteroligt ut eftersom de mest äter myror, daggmaskar, insekter och grannens rabarber...inte lika spännande som att släppa in en levande ko. Men å andra sidan kan besökarna få varsitt kastspö med en levande daggmask på! Alltid är det nån idiot som betalar för det, kanske en tysk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar